1. juli 2011

Ukens designer (12)

En dag på etterskudd, men her er altså ukens designer på plass igjen!
Denne gangen beveger vi oss inn blant keramikk og porselen. Ukens utvalgte bruker flytende porselensleire når hun lager disse flotte skålene. Motivene varierer fra retro blomster, til pin-up damer og små guttefigurer som sitter nedi skålen (!) Mine favoritter er badehetteskålen og prikkete skål, som hadde vært perfekt til lørdagsgodter!

Husk å trykke deg inn på "--- klikk her for å lese resten av intervjuet" så du får med deg hele teksten og de fine bildene ♥ 




Ukens Designer: Renate Løvli | Leirbrent


Jeg er 29 år. Jeg er født på Lillehammer, og bodde mine to første uker på Otta i Gudbrandsdalen. Oppveksten tilbrakte jeg i idylliske Hvitsten (mellom Drøbak og Son) i Akershus. En perle av en plass! Etter dette flyttet jeg en god del rundt: Fem år i Oslo, litt i Midtøsten, Trøndelag og to år i nydelige Bergen by, før jeg i fjor kjøpte hus med samboeren i Lillehammer. Neste år blir det bryllup! 

Jeg har bachelorgrad i Utviklingsstudier i er nyutdannet lærer. I tillegg er jeg utdannet fengselsbetjent.





Designbakgrunn:
Jeg er i stor grad selvlært. Før mai 2009 hadde jeg omtrent ikke tatt i leire, men alltid hatt en drøm om det! 20 år av mitt liv har jeg viet til håndball. Da vi grunnet samboers arbeid flyttet til Bergen for to år siden bestemte jeg meg for å legge vekk all fornuft, og kun gjøre det jeg hadde lyst til! Dermed ble det 2 timers pendling til fantastiske Stord i et år- og Kunst og Håndverk på Høyskolen der. Med dette fikk jeg muligheten til å fordype meg i ett fagområde- og valget falt helt naturlig på keramikk. En håndverkslærer drev med samme teknikk, i tillegg var jeg så heldig å få praksis hos anerkjente og utrolig dyktige Sarah Reed, noe som gjorde at det ble støping jeg konsentrerte meg om. Jeg har ikke angret et sekund!


Badehette kopp © Renate Løvli


Jeg elsker skjørheten og styrken som finnes i porselen. Mangel på tålmodighet gjør at jeg fascineres av å lage gipsformer og deretter gjenskape en form gang på gang, med forskjellige farger og dekor.


Sommeren 2010 fikk jeg leie verksted på inspirerende Fabrikken på Lillehammer, et kreativt kollektiv hvor ca. 40 sjeler holder til. I løpet av et år gikk jeg fra 8 til 40 gipsformer!

Juni i år fikk jeg mitt eget verksted, og nå er planen å være der to dager i uka ved siden av lærerjobb. 
Jeg holder også kurs - kjempeartig!

Skål med øyenstikkere © Renate Løvli
Skål med prikker © Renate Løvli

Den kreative prosessen:
Jeg bruker flytende porselensleire, som jeg heller i gipsformene. Gipsfomene trekker ut fuktigheten av leira og gjøre at den tørker. Gipsformene er laget etter modeller, og disse finnes i ulike former. Noen er lagd ut i fra eksisterende elementer, som feks avstøpning av flotte skåler fra fretex. Andre har jeg lagd selv, enten for hånd på bord (en noe komplisert prosess å forklare) eller ved hjelp av tredreiebenk. Badehette skålen er en avstøping av en ekte god, gammaldags badehette! 


Badehette skål © Renate Løvli

Hvor jeg henter inspirasjon fra:
Alt rundt meg! Fra kreative, energiske venner som alltid utvikler seg. Fra naturen, gamle dager, drømmer og min egen personlige smak. Fra blogger, nettsider, blader og andre keramikere. Det er en herlig følelse å kjenne at det stadig er nye ting jeg ønsker å lage. Det er dette som er så fantastisk med å støpe. Til og med en isboks kan bli til en fin skål! Det finnes få grenser! 

Jeg har spesielt sans for retro stil, men liker samtidig det stilrene. Jeg er skeptisk til for mye fargebruk og syns det hvite porselenet i seg selv er nydelig. Jeg elsker gammeldagse roser og service, og liker tanken på å kombinere nye former med gammelt uttrykk. Det er viktig å tenke nyskaping med keramikk, og å utvikle sitt eget særegne uttrykk.
Skål med rosemotiv © Renate Løvli
Heltidsdesigner eller deltid:
Foreløpig har jeg ikke et ønske om å leve utelukkende av dette. Jeg nyter å være i et kreativt miljø, og ser alltid skikkelig fram til dager og timer på verkstedet. Samtidig har jeg behov for å å drive med andre ting. Bakgrunnen som fengselsbetjent åpner opp for muligheter til å arbeide med bl.a. vanskeligstilte ungdom, noe jeg finner engasjerende og spennende. Jeg skal bruke et år til på å utforske litt mer. Drømmen er nok å gjøre dette til en fast del av min totale inntekt!


Besøk Leirbrent sin  butikk + hjemmeside 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad om du vil legge igjen en kommentar:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...