24. mars 2011

Ukens designer (5)

Femte designer ut er Kikki. Fargerike og glade produkter var det første jeg tenkte da jeg kom over illustrasjonene hennes. Legg spesielt merke til de spesialtilpassede trykkene (bilder helt nederst) hvor du kan lage din helt unike gutte,- eller jenteplakat. Supert å gi i gave eller å dekorere barnerommet med!
Link til butikk & blogg finner dere nederst i innlegget, så husk å klikke innom!








UKENS DESIGNER: Kristin M. Bækkevold | Kikkis Planet


1. Fortell litt om hvem du er:

Kristin heter jeg altså, også kalt Kikki. Jeg bor i Oslo, er 28 år, gift og mamma til Milly (2 år) og Tobias (1 år). Det siste året har jeg vært hjemme i mammapermisjon, men er nå tilbake i arbeidslivet. Jeg liker å være kreativ og er lidenskapelig interessert i fine ting - å skape noe nytt er noe av det jeg liker aller best!





2. Hvilken designbakgrunn har du:

Jeg er utdannet grafisk designer fra Norges kreative fagskole og har studert et år visuell kommunikasjon på universitet i Sydney, Australia.



3. Hvordan vil du beskrive den kreative prosessen din:

Det dukker som regel først opp en idé i hodet som jeg skriver ned for ikke å glemme den. Så skisser jeg med blyant på papir - gjerne samtidig som jeg ser på tv eller er på T-banen - for å finne et uttrykk som jeg syns passer til ideen. Neste skritt er å scanne inn og tegne på Mac’en i Adobe Illustrator, og eksprimentere med farger før jeg er helt fornøyd.


Eksempel på arbeidsprosess; fra skisse til vektorgrafikk.


4. Hvor henter du inspirasjon fra:

Det kan være veldig mye forskjellig! Blir veldig inspirert av andre designere og bloggere – det finnes så mange fine og flinke folk der ute som skaper nydelige ting. Jeg blir også inspirert av hverdagslivet med familien og barna mine.
Å se hva de små er opptatt av og liker å leke med gir meg ofte ideer til illustrasjoner og trykk, slik ble for eksempel Drømmeplakaten og God natt-plakaten til. I et forsøk på en sunnere livsstil laget jeg plakaten Spis mer frukt, så det jeg lager er tydelig inspirert av hverdagslige ting.



5. Fortell litt om ditt favorittmotiv:

Jeg syns det er spennende å tilpasse plakatene til kunden, for eksempel med navn eller farger. En favoritt er de spesialtilpassede trykkene mine, der de som bestiller velger alt fra bakgrunnsfarge til hårfrisyre og farge på klær, så ingen blir like!
De blir virkelig unike og morsomme når man tilpasser til hver enkelt jente og gutt, og har vært en stor suksess hos de som har fått et bilde av ”seg selv” i gave.




6. Lever du av design eller gjør du noe annet i tillegg:

Jeg har jobbet som designer forskjellige steder de siste årene, samtidig som jeg har hatt eget firma og jobbet med det på kveldstid. Til slutt ble det så mye jobb på kveldstid at jeg bestemte jeg meg for kun å jobbe i eget firma f.o.m januar i år. Veldig gøy og litt skummelt på samme tid!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad om du vil legge igjen en kommentar:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...