14. juli 2011

Ukens designer (13)

Jeg har en herlig tekopp hjemme, signert Frøken Teigland. Den er helt fantastisk flott, med klinkekuler til føtter (!) Jeg bruker den faktisk til telys, da skinner det så fint gjennom den (den har nemlig et stilig bladmønster inni). Tips til de av dere som bor i Bergen; Rebecca selger tingene sine på julemarkedet som tidligere år har vært i Skostredet + på Bryggen.

UKENS DESIGNER: Rebecca Teigland | Porselensrommet

Jeg heter altså Rebecca er 30 år og kommer fra Bergen, men har bodd litt her og litt der. Har drevet Rebecca Teigland Keramikk ved siden av studier og deltidsjobb siden høsten 2006.

Designbakgrunn:
Av formell designutdanning har jeg gått 2 år Visuelle Kunstfag og Design med spesialisering i Keramikk ved Høgskolen i Telemark (med praksis hos Sarah Reed), og er nettopp flyttet tilbake til Norge etter å ha tatt Master i Multi-Disciplinary Print fra University of the West of  England, Bristol. Jeg har også Praktisk Pedagogisk Utdanning i Design og håndverk fra Høgskolen i Bergen.




Den kreative prosessen:
Den starter gjerne med at jeg tegner/skisser produkter jeg ønsker å lage, deretter dreier jeg opp formen i leire og lager en gipsavstøpning av denne for så å bruke den til å støpe produkter av flytende porselen. Noen ganger tar jeg direkte avstøpning av tekstiler og objekter som f.eks et dressjakkeerme
jeg har forvandlet til en vase/skulptur og nøklene jeg har brukt som hanker på noen av koppene mine. En del av produktene mine har bilder på som kalles keramiske decaler. Noen av disse kjøper jeg mens andre lager jeg med utgangspunkt fra egne fotografier og tegninger som jeg får trykket for meg.


Inspirasjon:
Finner egentlig inspirasjon i alt fra former jeg finner i naturen til arkitektur. Design og interiør magasiner og butikker, bladet Ceramic Review, diverse utstillinger - kan anbefale keramikk avdelingen til V&A i London! Kunstindustrimuseene i Bergen og Oslo samt Galleri Format. ELSKER Bruktbuttikker og loppemarkeder!!! Jeg er veldig opptatt av lys og skygger, og jobber mye med hvordan dette kan fanges i porselenets overflate ved bruk av tekstur og utnyttelse av porselenets gjennomskinnelige kvalitet. Derfor bruker jeg sjelden farget glasur da jeg er mer opptatt av å skape dekor i materialets overflate, eller ved å blande inn min bakgrunn fra foto og grafikk i form av decaler. Ellers blir det innslag av farge i produktene hvor jeg bruker klinkekuler som små ’føtter’, jeg synes det fargede glasset gir en fin kontrast til det hvite porselenet.



Favoritt produkt:
.. hm.. tror det må bli erme-vasen selv om den er et mareritt å lage… ellers er jeg også veldig glad i nøkkelkoppene.
   
Gründer?
Jeg lever nok ikke helt av designjobben enda nei, jeg har deltidsjobb som ardeidsleder på keramikkavdelingen i en vekstbedrift, så jeg kan vel si at jeg lever av keramikk hvertfall.


Du finner meg:
hjemmeside 
blogg (helt ny…)
butikk (ikke helt åpen enda, men kommer snart i orden…)
facebook

2 kommentarer:

  1. Oioioi:) Så fine de nøkkelkoppene er!! de har jeg ikke sett før:) Jeg skal lage monsterkopper med Rebecca til høsten, så nå fikk jeg ekstra piff til å jobbe med det prosjektet.

    SvarSlett
  2. Så moro å høre!
    Vet du, jeg tenkte senest i forgårs at det måtte være et bra prosjekt å kombinere porselen + figurene dine. Jeg og Mari har tenkt å handle porselenstusjer og lage mønstre (eksempel i forrige post).

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad om du vil legge igjen en kommentar:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...