10. mars 2011

Ukens designer (3)

Denne uken er det Eli Renate Bye Johansen sin tur. Mange har sikkert vært innom den flotte bloggen hennes, det har hvertfall jeg! Som dere kanskje vet er jeg veldig glad i te (♥) så jeg har en liten favoritt blant de fine plakattrykkene til Sheneligans. Link til butikk & blogg finner dere nederst i innlegget, så husk å klikke innom!





UKENS DESIGNER: Eli Renate Bye JohansenSheneligans


Fortell litt om hvem du er:

Jeg er 27 år gammel, og bor i Oslo sammen med samboeren min Tommy, og mine to sønner Filip og Isak. Vi bor i en liten leilighet på 66 kvm, som jeg likevel klarer å endre til stadighet. Jeg er lidenskapelig opptatt av interiør, design og illustrasjon, og får energi av å skape. Noen ganger kan jeg bli så inspirert at det kjennes ut som jeg skal eksplodere ;)






Hvilken designbakgrunn har du:

Jeg har siden jeg var liten jente vært glad i å tegne, og "designet" frokostblandinger og logoer, samt skrev og illustrerte bøker for gøy veldig tidlig. En stund ville jeg veldig gjerne bli journalist, men det var illustrasjonsdelen jeg til slutt landet på. Jeg har ett års utdannelse i Kunst og Design fra Høgskolen i Oslo, og går nå på illustrasjonslinja på Norges Kreative Fagskole.




Hvordan vil du beskrive den kreative prosessen din:

Min kreative prosess kan variere veldig. Jeg er ikke så glad i å skisse, selv om lærerne mine har prøvd å lære meg viktigheten av det i flere år. Jeg tror jeg har en veldig grafisk hjerne, så stort sett jobber jeg bedre ut ifra den. Jeg ser for meg hvordan ting skal bli, og så prøver jeg å få det ned på papiret eller helst på datamaskinen. Noen ganger får jeg det ikke til i det hele tatt, og da forkaster jeg som oftest hele idéen. Noen ganger blir det som jeg har tenkt, andre ganger kan det endre seg underveis. Det viktige, synes jeg, er at man blir fornøyd til slutt.





Hvor henter du inspirasjon fra:

Blogglandia og internett generelt! Jeg kan sitte i timesvis og suge til meg inspirasjon fra andre blogger, epla, etsy eller andre kreative nettsider. Ellers elsker jeg å se i interiørmagasiner og kunstbøker, og å gå på utstillinger. Bildene mine derimot blir ofte inspirert av dagligdagse ting som regnvær, klesvask eller barnelatter. Ingenting er vel så inspirerende som det.



Har du et favorittmotiv:

Oi, det var vanskelig. Illustrasjon er jo veldig personlig, det ligger alltid en tanke eller følelse bak det jeg lager. Sånn sett er alle motivene mine spesielle. Samtidig er jeg veldig kritisk til det jeg selv lager, og kan være litt av en perfeksjonist. Jeg elsker lekne bilder som gjør en glad, men jeg må ofte holde igjen med pirkinga for at det ikke skal bli for stramt. Hvis jeg skulle velge ett, må det kanskje være paraplyen og støvlene. Den liker visst mange, kanskje fordi den minner dem om regnfulle høstdager med hopping i sølepytter.




Lever du av designjobben alene eller gjør du noe annet i tillegg:

Jeg kan nok dessverre ikke leve av designjobben foreløpig, men jeg håper at jeg en gang i fremtiden får anledning til det. Nå er jeg som nevnt over, student, og kommer til å være det i et år til fra sommeren av. Nå har jeg fødselspermisjon og bruker den for alt det er verdt. Har fått gjort veldig mye designmessig siden minstemann ble født, og er igang med noe veldig spennende sammen med samboeren min. Håper og tror det blir bra!



Sheneligans sin blogg + butikk


2 kommentarer:

  1. Så fint innlegg, morsomt å få vite mer om Sheneligans.

    Forresten, det ligger en award/oppmerksomhet til deg inne på bloggen min.

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  2. Tusen ♥-lig takk! Det var en veldig koselig ting å våkne opp til i dag Ü (det var ikke like artig å våkne til mer snø og vind = ingen trilletur ...)

    Ha en riktig god fredag og nyt helgen som kommer!

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad om du vil legge igjen en kommentar:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...