9. aug. 2010

Supergode boller!

Jeg har akkurat hevet i meg 2 av disse vidunderbollene - men magen krever flere!
Dette er en krysning mellom skillingsboller og prinsessekake. For noen saftige og gode lekkerbisker!


GRUNNDEIG:
  • 100 g smør
  • 2,5 dl lettmelk
  • 1/2 pakke gjær
  • 1 dl sukker
  • 1 ts kardemomme
  • 1/2 ts salt (kan fint sløyfes)
  • 500 g hvetemel
  1. Smelt smør, tilsett melk - fingervarmt.
  2. Smuldre gjær og tilsett væsken.
  3. Rør inn sukker, kardemomme (salt) og mesteparten av melet.
  4. Eltes godt til myk og smidig deig.
  5. La deigen heve under plast i minst 1 time (eller bruk 50 g gjær og la den heve i 1/2 time)

OPPSKRIFT PÅ FANTASTISKE BOLLER (20 STK.)
  • 1 porsjon Grunndeig
  • 1 sammenpisket egg til pensling
  • evt. amerikanske muffinsformer (store)
Fyll:
  • vaniljekrem
  • rosiner (for å unngå at disse blir svidd, legg dem i vann i minst 1/2 time før de skal anvendes!)
  • kanel
  • sukker
  1. Kjevle deigen utover i et rektangel på ca. 20 x 40 cm. 
  2. Klem ut en lang "stripe" med vaniljekrem, bruk slikkepott til å fordele utover. Unngå kantene.
  3. Dryss utover rosiner, kanel og sukker. 
  4. Rull deigen sammen til en lang pølse.
  5. Skjær ca. 2 cm tykke skiver, legges oppi muffinsformene.
  6. Pensles med egg
  7. Avslutt med et ekstra dryss med sukker på toppen.
  8. Etterheves på et lunt sted (*)
  9. Stekes midt i ovnen på 220 C i ca. 12 minutter.

(*) Tidsbesparende alternativ til etterheveing:
Forvarm ovnen til 100 C - sett bollene inn i ovnen og stek i 3 minutter. Ta bollene ut og la dem hvile seg mens ovnen varmes til 220 C - stek bollene i ytterligere 6-8 minutter.

3 kommentarer:

  1. hehe husker jeg hadde en enorm appetitt på bakevarer;P

    SvarSlett
  2. De så foressten kjempegode ut, må nesten prøve å lage de der kjenner jeg:D

    SvarSlett
  3. Skillingsboller har definitivt vært en favoritt hos meg :) Har hatt DET lageret i fryseren, som jeg har levd på i noen gode uker. Disse her er utrolig saftige og gode, så om du har tid gjør du lurt i å prøve oppskriften!

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad om du vil legge igjen en kommentar:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...