27. apr. 2010

Krydderkake (1 stk.)

Det triste regnværet i går resulterte i en kake-bake-økt til glede for gemalen. Her har jeg funnet fram den gode gamle oppskriften fra min bestemor.
Ingredienser:
  • 2 egg
  • 2,5 dl. sukker
  • 1,5 dl. melk
  • 125 g. smør (evt. 1,3 dl. olje – har ikke prøvd selv!)
  1. Egg og sukker vispes til eggedosis.
  2. Smelt smør, ta av stekeplaten og hell melken over.
  3. Deretter heller man litt og litt av følgende blanding oppi den våte væsken:
  • 3 dl. hvetemel
  • 2 ts. bakepulver
  • 2 ts. nellik
  • 2 ts. ingefær
  • 2 ts. kanel
  1. Den ferdige kake-suppen helles i en smurt brødform eller rund kakeform.
  2. Stekes midt i ovnen på 175 grader i ca. 50 min.
  3. For å sjekke at kaken er gjennomstekt kan man stikke med spaghetti, er det ingen deigrester på den skal kaken være ferdigstekt.
Kaken er god og søt, hvis man vil ha enda mer av det klissete kan man eksperimentere med glasur til finish. Evt. ha rosiner i røren.
NAM!


Jeg valgte å gå for melisdryss, med et lite hjerte i midten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad om du vil legge igjen en kommentar:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...